Vijenac 725 - 726

Glazba

Standardi

Jazz ad libitum Mladena Mazura

Jazz-standardi oduvijek su aktualne i rado izvođene skladbe raznih autora bez vremenskih ograničenja, napisane tako da su ih predstavnici svih dosadašnjih stilskih razdoblja jazza, dakako svaki na svoj način, mogli izvoditi. Njihova bezvremenost seže od samih početaka rag-timea iz sredine druge polovine pretprošlog stoljeća preko melodija iz legendarne knjige Tin Pan Alley do današnjih dana. Doživjeli su na tisuće najrazličitijih izvedbi. Razni su američki autori nekim od svojih mahom melodioznih skladbi zaslužni za stvaranje velikog broja standarda, a neke od njihovih notnih zapisa možemo naći u raznim pretežno amaterskim svescima, među džezistima poznatim kao real book. U njima ćemo pronaći note jazz-standarda od vremena autora-pijanista i protagonista rag-timea iz druge polovine 19. stoljeća autora pijanista Scotta Joplina poput Maple Leaf Rag ili Eubieja Blakea Memories Of You, koji se i danas rado izvode, pa sve do suvremenijih standardnih tema poput primjerice autora i majstora svojih skladateljskih i interpretativnih zamisli Sonnyja Rollinsa u temi St. Thomas ili Chicka Coree u skladbi Spain. Prilog je europskog jazza fenomenu standarda skroman i odnosi se možda samo na teme poput one Shaloma Secunde Bei mir bist du schōn, korištene samo u razdoblju swinga ili hita Autumn Leaves Josepha Kosme.

Naši moderni, ali ne i samo naši interpreti jazza, već su davno prestali posezati za izvedbama jazz-standarda, pa čak i onom minimalnom broju, tek da pokažu da ih eventualno mogu i znaju odsvirati. Najveći broj njih kao da zazire od takvih melodioznijih skladbi, misleći da će se moći najbolje izraziti izvodeći svoje originalne glazbene zamisli. Čak je evidentni avangardist i jazz-eksperimentator klarinetist i multiinstrumentalist Anthony Braxton tijekom svog davnašnjeg zagrebačkog nastupa u sebi svojstvenu avangardnom repertoaru posegnuo za standardom Out Of Nowhere, donijevši ga naravno na osebujan način. Uvod je bio potreban za osvrt na dva recentnija diskografska izdanja vokalnih interpreta Radojke Šverko i Mire Ungara, poznatijih s naše zabavnoglazbene scene.

Diva Radojka Šverko sve se češće pojavljuje u programima jazz-festivala, nastupajući uz pratnju riječkog jazz-trija u sastavu: Vladimir Babin, glasovir, Henry Radanović, kontrabas i Tonči Grabušić, bubnjevi. Njezini su nastupi na festivalima u Koprivnici i Jazz hr. 2018. u Zagrebu dobili izvrsne kritike, a zagrebački je zabilježen i na dvostrukom disku pod naslovom As Time Goes By. Taj stilski iskorak možda bi začudio one slušatelje koji ne znaju da je Radojka Šverko pjevala jazz-standarde i prije, nastupajući na mnogobrojnim turnejama, a pamtimo i njezin izvrstan jazz-nastup prije nekoliko godina održan u zagrebačkom Hrvatskom glazbenom zavodu, kad je interpretirajući opus Georgea Gershwina u aranžmanima Silvija Glojnarića postigla velik uspjeh. Sada se i na dvostrukom CD-u predstavlja izvedbama niza jazz-standarda, među kojima su izvrsne interpretacije poznatih pjesama poput Georgia On My Mind, My Funny Valentine, The Man I Love, Autumn Leaves, That’s All, Over The Rainbow.

Miro Ungar, pjevač nekada vrlo popularna zabavnoglazbenog kvarteta 4 M, uvrstio se nedavno također u red interpreta jazz-standarda ionako malobrojnih muških vokalista tog žanra. On je potkraj svoje zabavnopjevačke karijere posegnuo za interpretacijama poznatih jazz-standarda, podsjetivši nas na praksu nekad popularne američke pop-pjevačice Rosemary Clooney, a dijelom i pjevača Paula Anke, koji su karijere vrlo uspješno okončali izvrsnim izvedbama nekih jazz-standarda. Miro Ungar ne dokazuje to samo novijim CD-om Nice And Jazzy ostvarenom za etiketu Croatia Records. On se na nedavnim koncertima, kao i na tom disku, predstavlja nizom izvedbi poznatih standarda, među kojima slušamo interpretacije „vječnih melodija“ poput It’s Wonderful, The Nearnes Of You, Georgia On My Mind, Pennies From Heaven, Lulu’s Back In Town, blues Routte 66, potom St. Louis Blues, Mack The Knife, All Of Me i That’s All.

Shvativši kao imperativ takva projekta i repertoara angažman odličnih muzičara, Miro Ungar posegnuo je za pratnjom jazz-kvarteta trubača i krilničara Davora Križića, u kojem su nastupili američko-hrvatski pijanist Joe Kaplowitz, kontrabasist Hrvoje Kralj i dugogodišnji bubnjar Jazz orkestra HRT-a Marko Lazarić. Na kraju valja reći da su oba diskografska projekta, što je svakako zanimljivo, ostvarena uživo, As Time Goes By Radojke Šverko s nastupa u Dvorani Blagoja Berse, a Nice And Jazzy Mire Ungara u klubu Kontesa na zagrebačkom Jelačićevu trgu.

Vijenac 725 - 726

725 - 726 - 16. prosinca 2021. | Arhiva

Klikni za povratak